Sunday, November 25, 2007

Besi buruk

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, barangan lusuh menjadi satu barang yang begitu berharga. Tentunya kepada mereka yang memerlukan wang segera. Walaupun tidak begitu mendapat tempat di hati mereka yang sudah 'kaya', tetapi kepada mereka yang memang memerlukan wang, ia adalah lubuk emas.

Besi, umpamanya, menjadi antara barang lusuh yang dicari-cari. Yang tidak bertanggungjawab pula sanggup mencuri barangan besi awam, seperti besi-besi di tiang-tiang elektrik, penutup longkang dan sebagainya.

Saya pula, telah memulakan satu projek besi buruk di pejabat saya. Mudah saja, iaitu dengan mengumpul dawai-dawai kokot (ubat stepler) yang tidak digunakan lagi. Diceraikan dari kertas-kertas yang akan dihantar ke recycling centre, dan dikumpulkan di dalam satu bekas. Walaupun mungkin bertahun ia akan mencapai berat 1 kg, tetapi jika tidak dimulakan sekarang, bila lagi ia akan menimbun sebanyak begitu?

Anda juga boleh memulakan di pejabat. Mudah. Carikan bekas yang menarik, dan leraikan ia dari kertas-kertas yang tidak digunakan lagi.

No comments: